CACATAN MINDA HIJAU SAYA
Minggu 9
*kanak-kanak kreatif*
Pada minggu
ini saya ingin berkongsi tentang kreativiti kanak-kanak. Diharapkan pencarian
saya ini dapat dikongsi bersama kawan-kawan semua.
MEMBINA DAYA KREATIF
KANAK-KANAK
DAYA kreatif bukan hanya bergantung kepada keupayaan, tetapi juga sikap
seseorang dalam menghadapi kehidupan.
Daya kreatif paling jelas dapat dilihat pada kanak-kanak kerana bagi mereka segalanya adalah baru dan otak mereka yang kecil sentiasa cuba menggabungkan fikiran dan idea-idea, sambil meneroka dunia di sekeliling mereka.
Bagaimanapun, jika ibu bapa ingin menanamkan daya kreatif ini dalam diri
anak-anak, perkara penting yang perlu diketahui ialah perbezaan antara
kreativiti dan kepintaran. Semua orang mempunyai potensi atau bakat
kreatif semula jadi. Sebagai guru, ibu bapa atau penjaga, mereka boleh
mempengaruhi kanak-kanak untuk meningkatkan daya kreatif .
Tugas membesarkan anak-anak yang kreatif adalah lebih mudah daripada yang
disangkakan.
Tip-tip penting:-
> Ibu bapa hanya perlu memberikan sedikit galakan dan peluang untuk
mereka mendapat kebebasan untuk bertindak dan bersuara.
> Ibu bapa boleh menyediakan pelbagai jenis bahan untuk mainan kreatif
anak seperti alat-alat lukisan, pakaian lama, tanah liat dan doh mainan buatan
sendiri, blok binaan atau kotak, dan sebagainya.
> Ibu juga boleh membacakan buku untuk anak-anak dan menggalakkan
mereka membaca. Tunjukkan kepada mereka bahawa membaca adalah kegiatan yang
menyeronokkan.
> Sesetengah kanak-kanak memang gemar melukis dan mewarnakan lukisan.
Mereka akan melakukannya tanpa disuruh. Tetapi kanak-kanak yang lebih penakut
atau pemalu mungkin memerlukan idea untuk mendorong mereka memulakannya.
> Ada kanak-kanak yang mungkin gemar melukis objek, orang atau haiwan
yang mereka lihat. Ini adalah cara yang baik untuk meningkatkan kemahiran
pemerhatian atau pengamatan mereka.
> Jangan galakkan mereka melukis watak-watak kartun popular.
Sebaik-baiknya, galakkan kanak-kanak mencipta atau melukis watak mereka
sendiri.
> Secara umum, elakkan aktiviti-aktiviti seni membabitkan langkah demi
langkah yang membawakan hasil yang boleh diramalkan.
> Gunakan bahan-bahan berlainan untuk aktiviti-aktiviti lama. Sebagai
contoh, semburkan krim pencukur pada cermin tingkap atau ke atas meja dan
biarkan mereka melukis dengan jari.
> Atau, warnakan beras dengan menggunakan pewarna makanan dan biarkan
mereka cuba membuat koolam. Atau, izinkan mereka menggunakan selimut, kerusi
dan kotak untuk membuat istana.
> Galakkan mereka memikirkan sesuatu dengan sendiri. Ibu bapa
seharusnya menyokong idea atau ciptaan mereka - bukan mengkritik atau cuba membetulkan
rupa atau bentuk hasil kreatif mereka.
Hasil penyelidikan menunjukkan bahawa individu yang sangat kreatif
biasanya lahir daripada keluarga yang mengenakan terlalu sedikit peraturan
penting tetapi bermakna.
Pakar pendidikan awal Itali, Loris Malaguzzi yang menulis dalam The
Hundred Languages of Children berkata, kreativiti lahir daripada pelbagai
pengalaman.
Ia disertakan dengan pembangunan sumber peribadi yang mendapat sokongan,
termasuk kebebasan untuk meneroka luar daripada batas pengetahuan.
Dalam usaha untuk meningkatkan daya kreatif anak-anak, tugas ibu bapa
ialah untuk membantu mereka mendaki gunung mereka sendiri, setinggi yang
terdaya. Tiada sesiapa yang dapat melakukan lebih daripada itu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan