emmmm~~~

Rabu, 9 Mei 2012


CETUSAN MINDA HIJAU SAYA~~~
Minggu 5
-Book Making-

        Pada kali ini saya ingin berkongsi sesuatu dengan rakan-rakan saya semua. Saya rasakan ada diantara semua tidak pernah membuat buku bersama kanak-kanak. Ilmu ini saya telah belajar pada semester 4 yang lalu bersama dengan pensyarah yang amat saya kagumi iaitu Puan Zainiah. Aktiviti ini dinamakan sebagai Book Making dan ia boleh dilaksanakan bersama kanak-kanak didalam kelas dan ia dapat menarik minat kanak-kanak dalam membuat aktiviti yang bermakna.
        Langkah-langkah untuk membuat buku ini adalah seperti berikut, tetapi sebelum itu saya akan memperkenalkan bahan-bahannya dahulu:

ALAT BANTU MENGAJAR (ABM)

1.    Kertas (buku untuk book making)
      
                                 

2.   Gunting 
3.   Pembaris
4.   Pensil 
5.   Penebuk lubang
6.   Benang kait


LANGKAH-LANGKAH MEMBUAT

1.    Menggaris titik pada kertas (buku)



2.   Menggunting garisan yang telah dibuat.


  

3.   Melipat bahagian yang telah dibuat garis

    



4.   Menebuk lubang dibahagian kiri atas buku.


5.   Memasukkan benang kedalam lubang dan mengitkanya.




HASIL KERJA ‘BOOK MAKING’ (BUKU)

  
*catatan hijau* aktiviti ini dapat menarik minat kanak-kanak untuk mencintai buku seterusnya memberi pengalaman baru kepada kanak-kanak. bentuk dan rekaan lipatannya boleh mengikut kreativiti para guru.

 saya berharap perkongsiaan saya pada kali ini memberi idea baru kepada guru kanak-kanak dalam merancang aktiviti kepada kanak-kanak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan