CETUSAN MINDA HIJAU
SAYA
Minggu 7
Pengurusan penyusunan
bilik darjah di Prasekolah
Menurut
Haji Samsudin bin Md Noor dalam laporannya bertajuk ’Pengurusan Bilik Darjah
Dinamik Ke Arah Pengurusan Modal Insan Berkualiti’, pengurusan bermaksud satu
proses mendapatkan penyertaan, kerjasama, dan campur tangan ahli untuk mencapai
objektif-objektif organisasi atau kumpulan, gerak kerjanya termasuk proses
merancang, mengelola, memimpin, mengarah dan mengawal. Bilik darjah pula adalah
sebagai tempat berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran yang merupakan
tempat yang terpenting di sekolah. Bilik darjah juga merupakan medan perjuangan
utama kerjaya seorang guru. Pengurusan bilik darjah pula didefinisikan sebagai
tindakan dan strategi yang digunakan untuk mengekalkan peraturan bilik darjah.
Pengurusan bilik darjah adalahsatu kemahiran yang amat penting dan perlu
dikembangkan oleh guru-guru bagimembolehkan guru mengurus pembelajaran dengan
lebih berkesan. Pengurusan bilik darjah pada umumnya bertujuan mewujudkan
keadaan, suasana, dan persekitaran pembelajaran yang kondusif
Bilik Darjah KBSR
Bilik
darjah KBSR telah diperkenalkan pada tahun 1982 di beberapa buah sekolah rendah
hanya sebagai percubaan untuk melihat keberkesanan pelaksanaannya. Bilikdarjah
jenis ini mempunyai perbezaan yang begitu ketara jika dibandingkan dengan bilik
darjah tradisi.Dari segi susunan fizikal, kerusi dan meja murid disusun
mengikut kaedahkumpulan kerana program KBSR itu sendiri menekankan aktiviti
pembelajaran secara berkumpulan serta menggalakkan interaksi antara guru dengan
murid dan interaksi murid dengan murid. Dari segi bentuk dan kemudahan, di
dalam bilik darjah KBSR disediakan ruang pembelajaran untuk memudahkan murid
menjalankan aktiviti pembelajaran. Selain itu ,bahan pengajaran dan hasil
pembelajaran diletakkan di ruang pembelajaran tersebut. Ini akan menyebabkan
suasana bilik darjah menjadi menarik dan boleh merangsang proses pengajaran dan
pembelajaran yang berkesan.
Bilik
darjah KBSR seharusnya mempunyai peralatan asas seperti papan tulis,papan
kenyataaan dan ruang yang selesa, meja dan kerusi untuk guru dan murid, almari
yang dihiasi dengan penyediaan bahan-bahan bacaan dan bahan bantuan mengajar.
Cahaya yang mencukupi serta pintu dan tingkap yang terbuka membolehkan peredaran
udara yang mencukupi.Susunan meja dan kerusi dalam bilik darjah sebaik-baiknya
memberi kemudahan kepada murid-murid mengadakan aktiviti pembelajaran
berpusatkan murid dan aktivitiberkumpulan agar murid mudah berinteraksi sesama
mereka dan mudah berinteraksi dengan guru.Ciri-ciri bilik darjah KBSR yang
telah ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia adalahseperti berikut;
•Kerusi dan meja murid hendaklah
disusun mengikut kumpulan,
•Murid dibahagikan mengikut
kumpulan tertentu berdasarkan kobolehan tersendiri,
•Menggalakkan penglibatan murid
secara aktif,
•Menggunakan kaedah pengajaran
dan pembelajaran secara berpusatkan murid,
•Kerap melaksanakan interaksi
antara guru dengan murid dan murid dengan murid,
•Hasil kerja yang dipamerkan di
dalam bilik darjah memperlihatkan suasana pembelajaran yang kondusif dan
selesa, dan
•Murid sentiasa berada dalam
keadaan aktif.
Menurut Rohani Abdullah (2003),
ruang dalam bilik darjah prasekolah seharusnya dibahagi kepada pusat
pembelajaran tertentu bagi membolehkan;
•Murid nampak lebih jelas pilihan
ruang bagi menjalankan aktiviti tertentu. Contohnya, pusat estetika dan daya kreatif
bagi menjalankan aktiviti seni dan kraf.
•Pusat tersebut boleh digunakan
bagi mempamerkan dan menyimpan alatanyang bersesuaian. Contohnya, alat
permainan blok disimpan di rak pusatmanipulatif.
•Murid-murid dapat memilih ruang
kegemaran mereka semasa mereka menjalankan aktiviti bebas.
•Bahan berkaitan yang mudah
diambil dan disimpan oleh murid-murid. Ini menggalakkan kemahiran murid-murid
bagi menyusun mengikut jenis, bentuk,warna dan sebagainya.Pusat pembelajaran
atau sudut yang perlu ada dalam sebuah bilik darjah prasekolah berdasarkan
komponen pembelajaran ialah;
•Pusat bahasa,
•Pusat drama atau main
masak-masak.
•Pusat seni dan kraf,
•Pusat kognitif (sains dan
matematik),
•Pusat teknologi,
•Pusat kerohanian dan moral, dan
•Pusat perbualan awal.Sekiranya
guru mempunyai ruang bilik darjah yang besar, guru boleh menyediakan kesemua
pusat tersebut. Jika tidak, memadailah guru menyediakan pusat-pusat yang
penting sahaja.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan