emmmm~~~

Rabu, 9 Mei 2012



Percambahan Ilmu dan Nilai~~~~

percambahan ilmu terus berlaku antara pelajar-pelajar Pendidikan Awal kanak-kanak semester 6 bersama pensyarah Pengurusan Pendidikan Awal Kanak-kanak iaitu Puan Puteri Afzam.
Berikut saya ringkaskan perjalanan kelas dan peristiwa yang berlaku pada minggi ini.

Minggu      : 6
Hari          : Rabu
Tarikh      : 28 Mac 2012
Masa        : 09:00 pm

Kelas pengurusan pada minggu ini membincangkan tentang organisasi-organisasi yang perlu ada dalam pengurusan sesebuah tadika atau taska. Sebelum organisasi pengurusan dijalankan di tadika atau taska, kita hendahlah mengkaji dan meneliti setiap maklumat dan komponen yang diperlukan dalam organisasi tersebut. Selepas itu, kita boleh membuat draf awal pengurusan pentadbiran di institusi tersebut. Antara jawatan-jawatan yang dikenal pasti dalam menubuhkan sesebuah organisasi terutamanya tadika atau taska ialah board of director, pengarah atau penyelia, accountant, penyelia tahap, health and care, dan transportation.
Jawatan-jawatan ini dalam merancang pentadbiran sesebuah organisasi. Setiap bahagian jawatan pula mempunyai sub-sub dibawahnya seperti pembantu kepada bahagian-bahagian jawatan tersebut. Kami telah diberi tugasan dalam menyediakan proposal untuk membuka sebuah tadika atau taska mengikut pilihan kumpulan kami sendiri. Oleh itu jawatan-jawatan ini dalam menjalankan projek tersebut.
        Aktiviti susulan selepas kuliah ialah perbincangan kumpulan iaitu membincangkan tentang sistem organisasi yang akan dibina oleh kumpulan kami. Puan Puteri juga mengarahkan kami membuat diskripsi bagi setiap jawatan yang dicipta. Melalui perbincangan yang dibuat, saya telah diberi tanggungjawan untuk membuat diskripsi berkaitan dengan jawatan akauntan dan membuat saya seronok kerana iai berkaitan dengan minor yang saya ambil iaitu keusahawanan yang mempunyai kursus perakaunan awalan.
       

Tiada ulasan:

Catat Ulasan