emmmm~~~

Rabu, 9 Mei 2012

Perkongsian Ilmu Bermakna~~~~~

           Rentetan pertemuan pertama kami pelajar Pengurusan Pendidikan Awal Kanak-kanak menjadi lebih bermakna dengan perkongsian ilmu bersama pensyarah kami iaitu Puan Puteri Afzam. 
          Berikut adalah rentetan minggu seterusnya yang dapat saya muatkan disini~~~ 

Minggu      : 5
Hari          : Rabu
Tarikh      : 21 Mac 2012
Masa        : 09:00 pm

        Pada hari ini kelas pengurusan Awal Kanak-kanak berjalan seperti biasa. Namun, banyak input yang saya dapat dalam srategi untuk menyiapkan proposal. Pada kelas kali ini, Puan Puteri telah mengedarkan beberapa nota sebagai panduan untuk membina proposal. pada kuliah kali ini juga Puan Puteri banyak menceritakan tentang sistem pendidikan awal kanak-kanak diluar Negara terutamanya di United Kingdom, ada beberapa perkara yang menarik perhatian saya ialah berkaitan dengan satu akta yang dikenali sebagai Child Minding, Child Minding merupakan akta yang akan memberikan kelulusan bagi penjaga atau child care yang akan menjaga kanak-kanak. Child minding mempunyai child minder yang menetapkan satu penjaga bagi 2-3 orang kanak-kanak. Keadaan ini menunjukkan seorang care giver atau penjaga kanak-kanak tidak boleh menjaga kanak-kanak dalam bilangan yang ramai dalam satu-satu masa. Akta ini sangat menarik untuk diperkenalkan di Malaysia dan saya berharap suatu hari nanti Malaysia juga mengamalkan sistem ini.
        Pada minggu ini juga saya telah melaksanakan satu tugasan untuk kursus ini iaitu menemuramah pengusaha tadika dan bertanyakan tentang pengurusan tadika tersebut. Perkara susulan bagi temuramah ini ialah menyediakan satu laporan. Pada 14 Mac 2012 yang lalu saya bersama seorang rakan iaitu Nur Fatin Zainuddin telah pergi ke Tadika Semai Bakti yang terletak di Jalan Maktab, Kuala Lumpur.  Pada temubual itu, banyak perkara yang saya dan Fatin tahu tentang pengerusan sesebuah tadika terutamanya tentang penyediaan tempat, penyediaan kurikulum dan pengurusan staff, guru dan kanak-kanak.
        Bersama catatan ringkas ini saya sediakan beberapa keping gambar kami semasa mengadakan temuramah tersebut…..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan